19 November 2008

/>

BANDAR KANGAR

Kangar merupakan ibu negeri Perlis Indera Kayangan dan di bandar inilah terletaknya pejabat dan jabatan kerajaan yang menjalankan pentadbiran negeri Perlis. Dari segi sejarah, kemunculan bandar Kangar amat berkait rapat dengan lokasinya yang strategik iaitu merupakan tempat pertemuan peniaga dan saudagar daerah Kayang (Perlis). Bandar ini menjadi tumpuan menjalankan aktiviti jual-beli dan bertukar barangan memandangkan kedudukannya yang membolehkan kapal dan tongkang yang membawa hasil dagangan dapat berlabuh dengan mudah. Bandar Kangar muncul antara pelabuhan yang terdapat di sepanjang Sungai Perlis berfungsi sebagai pelabuhan terpenting ketika itu. Selain daripada itu, Bandar Kangar juga merupakan tempat pertemuan Sungai Abi, Sungai Siran, Sungai Santan, Sungai Santan, Sungai Ngulang dan Sungai Arau. Justeru itu, ternyata kemunculan Bandar Kangar adalah berlandaskan lokasinya yang strategik menjadi pusat urusniaga barangan atau pelabuhan terpenting pada ketika itu.

Terdapat beberapa teori asal usul nama ‘Kangar’. Antaranya nama ‘Kangar’ dipercayai diambil daripada bunyi sejenis burung ‘Helang Kangor’ yang berterbangan di kawasan tersebut. Walau bagaimana pun, perkataan ‘Kangor’ bertukar menjadi ‘Kangar’ kerana untuk memudahkan ianya disebut. Selain daripada itu juga, teori asal-usul nama ‘Kangar’ ini turut dikaitkan dengan nama sepohon pokok yang tinggi dan rendang yang terdapat di pengkalan (pelabuhan) tempat urursniaga barangan dijalankan pada ketika itu. Pohon tersebut dikenali oleh masyarakat sebagai ‘Pohon Kangar’. Saudagar-saudagar yang berulang-alik ke pengkalan apabila ditanya hendak kemana, mereka akan menjawab ke pengkalan ‘Pohon Kangar’. Berlandaskan daripada itu, lama-kelamaan ianya kekal dikenali sebagai ‘Kangar’.

Kini, Kangar terus membangun dan berkembang pesat selaras dengan kemajuan yang sedang melanda negara. Bandar Kangar kini turut mendapat jolokan sebagai ‘Bandar Sejahtera'.