19 November 2008

PERLIS DI BAWAH NAUNGAN BRITISH


Selepas Perjanjian Bangkok ditandatangani, Negeri Perlis berada di bawah naungan tidak rasmi British pada tahun 1909 hingga 1929. Pada tempoh masa tersebut, beberapa orang Pegawai Penasihat British pernah berkhidmat di negeri ini antaranya Mr.Meadow Frost yang merupakan Pegawai Penasihat pertama negeri ini. Beberapa perubahan telah dilakukan oleh mereka merangkumi sistem pentadbiran negeri, menyelesaikan masalah persempadanan antara negeri Perlis dengan wilayah Siam dan Kedah, undang-undang dan sebagainya kecuali perkara yang berhubung dengan agama Islam serta adat istiadat Melayu. Walau bagaimana pun, sebarang keputusan yang dibuat oleh para Pegawai Penasihat ini hendaklah dipersetujui oleh Raja Perlis dan ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri terlebih dahulu.

Perang Dunia Pertama yang meletus pada tahun 1914 secara tidak langsung telah mendatangkan kesan kepada negeri Perlis. Harga barangan telah naik secara mendadak dan kerja-kerja perlombongan bijih timah turut terhenti. Walau bagaimana pun, negeri Perlis bernasib baik kerana rakyat tidak mengalami kekurangan makanan atau kebuluran memandangkan hasil getah, padi, beras, ikan dan lain-lain melebihi daripada keperluan rakyat dan ini dapat mengatasi kepada kenaikan harga barang-barang import.
Selepas kira-kira 20 tahun berada di bawah naungan Tidak Rasmi British melalui pemerintahan State Council, memang terdapat banyak kemajuan yang dicapai oleh negeri ini. Kemajuan di bidang ekonomi, pentadbiran, perhubungan dan sebagainya memang dirasai jika dibandingkan ketika berada di bawah naungan Siam suatu ketika dahulu selama 70 tahun.

Pada tahun 1930 merupakan suatu tahun yang penting kerana pada tahun tersebut negeri ini telah dinaungi secara rasminya oleh Kerajaan British. Pada 28 April 1930, jam 10.00 pagi bertempat di Balai Penghadapan Istana Arau, perjanjian bersejarah telah ditandatangani oleh Sir Cecil Clementi Smith , Gabenor Negeri-negeri Selat mewakili Kerajaan British dengan Raja Syed Alwi Jamalullail mewakili pihak negeri Perlis. Perjanjian yang termeterai itu telah membawa negeri Perlis sebagai sebuah negeri Melayu yang terakhir bernaung di bawah Kerajaan British secara rasmi.

Mr.L.A. Allen merupakan Penasihat British pertama setelah negeri ini berada secara rasmi di bawah naungan British dan beliau berkhidmat sehingga bulan November 1930. Beliau telah digantikan dengan Mr.M.C. Hay dan seterusnya beberapa orang lagi Penasihat British. Pemerintahan negeri dijalankan di bawah Majlis Mesyuarat Negeri yang diketuai oleh Raja Perlis manakala bahasa rasmi ialah Bahasa Melayu tulisan Jawi. Hasil negeri yang paling besar ialah bijih timah manakala perniagaan didominasikan oleh golongan Cina dan India.
Kerajaan British menamatkan pentadbirannya apabila kuasa Jepun mengambilalih Asia Tenggara pada tahun 1941. Setelah itu negeri Perlis berada di bawah kuasa Jepun sehinggalah akhir tahun 1943 dan selepas itu berada di bawah pengaruh kerajaan Siam. British muncul kembali setelah Perang Dunia Kedua tamat pada tahun 1945.