19 November 2008

ZAMAN SIAM

Foto Ihsan Allahyarham Tuan Haji Muhyiddin Tuan Habib

Pada 18 Oktober 1943, Jepun telah memisahkan pentadbiran Sumatera dan Tanah Melayu. Negeri Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu telah diserahkan pentabirannya oleh Jepun kepada Kerajaan Siam di bawah pentadbiran Pibul Songkhram sebagai menunaikan janji dan membalas budi atas pertolongan kerajaan Siam semasa tentera Jepun melancarkan serangan ke atas Tanah Melayu.

Negeri Perlis diletakkan di bawah pentadbiran Siam yang berpusat di Alor Setar. Pentadbiran tersebut adalah di bawah tanggungjawab seorang Pesuruhjaya Tinggi Tentera Siam atau ‘Khaluang Tahan Besar’ iaitu Major Jeneral Kamol Sra Bhaisiradhikaran Jotikasathien. Beliau dan beberapa orang pegawai tinggi Kerajaan Siam yang berkhidmat di Negeri Perlis menetap di sebuah rumah kerajaan iaitu Rumah Tetamu, Kangar (kini Muzium Negeri Perlis). Para pegawai Siam terdiri daripada pegawai yang kurang mahir dan kurang disiplin. Mereka kebanyakannya dibenci oleh penduduk tempatan kerana dikatakan bermaharajalela di kampung-kampung di samping menjalankan kegiatan perjudian. Negeri Perlis juga berada di bawah tahap kemiskinan lantaran tiada sebarang bantuan kewangan yang diterima daripada Kerajaan Siam malah penderitaan penduduk tidak mendapat perhatian langsung dari Kota Bangkok.

Perlis berada di bawah pentadbiran Siam selama 25 bulan iaitu sehingga bulan September 1945. Dalam jangkamasa tersebut, pentadbiran negeri Perlis bertukar corak daripada ‘pentadbiran militer Jepun’ kepada pentadbiran awam yang dijalankan oleh pegawai Siam. Walau bagaimana pun, sebenarnya Kerajaan Siam hanya mempunyai kuasa pentadbiran sahaja di negeri ini kerana tanggungjawab terhadap pertahanan dan keselamatan negeri masih di bawah kuasa tentera jepun. Tentera-tentera Jepun masih lagi berada di kawasan strategik di negeri Perlis seperti Padang Besar, Kangar, Kuala Perlis dan di sempadan Perlis-Kedah. Episod pentadbiran Perlis di bawah pentadbiran Siam berakhir setelah Jepun dan sekutunya tewas dalam Perang Dunia Ke 2.