19 November 2008

ZAMAN JEPUN


Serangan Tentera Udara Jepun ke atas Pearl Harbour pada 8 Disember 1941 telah membawa kepada pengisytiharan perang antara Tentera Berikat dan Jepun. Walau bagaimanapun, pada awal peperangan tersebut masih belum memberi apa-apa kesan yang mendalam kepada masyarakat Negeri Perlis secara amnya pada ketika itu kerana didapati pejabat, kedai dan sekolah masih dibuka pada hari tersebut.
Pada pagi 9 Disember 1941, Tentera British telah meletupkan jambatan yang menyambung Jalan Besar dengan Jalan Raja Syed Alwi bagi menghalang kemaraan Tentera Jepun. Pejabat–pejabat kerajaan dan premis telah mula ditutup sementara ketua–ketua jabatan mencari tempat perlindungan yang selamat. Pasukan tentera yang terdiri daripada Rejimen Punjab yang ditempatkan di kawasan Mata Ayer telah berundur meninggalkan kem mereka menyebabkan pertahanan menjadi lumpuh.
Tentera Jepun masuk ke Negeri Perlis melalui Padang Besar pada 12 Disember 1941. Ianya telah memberi pelbagai reaksi kepada penduduk setempat. Terdapat penduduk yang berasa bimbang, hairan dan ingin melihat sendiri bala tentera Jepun dari dekat kerana mereka masih belum dapat menggambarkan situasi yang sebenarnya. Tentera Jepun masuk dengan berjalan kaki dan dalam perjalanan tentera-tentera ini akan mengambil apa sahaja kenderaan kepunyaan penduduk tempatan.
Pendudukan Jepun di Negeri Perlis adalah suatu tempoh masa yang amat memeritkan. Kebanyakan penduduk tempatan hanya makan ubi kayu sebagai menu makanan utama menggantikan nasi. Wabak taun pula berleluasa di Kuala Perlis yang telah meragut ramai nyawa lantaran kemudahan rawatan yang amat terhad. Maklumat dan berita juga telah ditapis oleh pihak tentera malah suratkhabar dan radio adalah dilarang hinggakan suatu masa masyarakat Islam menjadi keliru mengenai tarikh hari raya.
Pemerintahan Jepun adalah berlandaskan undang–undang tentera. Masyarakat dikehendaki belajar menyanyi lagu-lagu patriotik. Jepun serta menghormati bendera dan Maharaja Jepun. Semangat ‘Nippon Syeisyin’ amat dititikberatkan oleh tentera Jepun terhadap masyarakat tempatan kerana dikatakan bahawa dengan semangat inilah punca kemajuan bangsa Jepun.
Pendudukan Jepun telah berakhir apabila Hiroshima dibom oleh Tentera Berikat pada 14 Ogos 1945. Pengeboman tersebut telah mengakhiri episod pemerintahan tentera Jepun. Pasukan Tentera British tiba di Perlis pada bulan September 1945 mengambilalih pentadbiran Negeri Perlis.